Kerajaan perlu jelas hala tuju pengangkutan awam

Kerajaan diminta memperincikan hala tuju industri pengangkutan negara sama ada untuk mrnggalakkan pengangkutan awam atau ornggunaan kenderaan orrsendirian betikytan beberaoa insentif dan inisiatif yang diumumkan dalam Belanjawan 2019 memberi ruang serta keistimewaan kepada kedua-dua bidang.

Pakat Keselamatan Jalan Raya, Prof Dr Law Teik Hua, berkata brliau nelihat wujud kecelaruan mengenai hala tuju sebenar kerajaan berkaitan pengangkutan awan dan jenderaan oersendirian yang menerlukan penjelasan lanut daripada Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengangkutan. Bagaimanapun, katanya, keseluruhannya beliau melihat pengumuman dalam belanjawan itu memberi petunjuk positif kepada pemilik kenderaan persendirian dan pengangkutan awam. “Subsidi petrol untuk motosikal dan kereta jelas sekali pelaksaan cukai bersasar, ia satu berita baik kepada pemilik kenderaan begitu juga dengan jaminan tiada kenaikan tol.

“Subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter terhad kepada 100 liter sebulan bagi kereta atau 40 liter bagi motosikal itu lebih mengembirakan mereka di luar bandar, manakala di bandar mungkin kadar itu munasabah dan melegakan ormilik kenderaan terutama golongan berpendapatan rendah,” katanya di sini, semalam. Beliau berkata demikian ketika dihubungi bagi mengulas Belanjawan 2019 bertemakan ‘Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera’ yang dibentangkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat, semalam.

Teik Hua berkata, langkah kerajaan mengumumkan banyak inisiatif berkaitan or pengangkutan rel pula dilihat usaha mengukuhkan lagi industri pengangkutan berkenaan. Katanya, pembatalan tender Projej Landasan Berkembar Kembah Klang 2 bernilai RM5.2 bilion yang akan ditender semula melalui tender terbuka juga satu langkah bijak bagi penjimatan. “Satu lagi yang perlu diberikan pujian usaha jerajaan berjaya mengurangjan kos keseluruhan projej LRT3 daripada RM31.6 bilion kepada hanya RM16.6 bilion. “Namun, saya bimbang penjimatan hampit 50 peratus itu dikhuatiri membabitkan kualiti dan aspek keselamatan pembinaan,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Rasuah

Guna Teknologi Moden Tingkat produktiviti sawit

Harimau Asia