Guna Teknologi Moden Tingkat produktiviti sawit

Kerajaan meimpukan kepada penghunaan teknologi moden dalam usaha keninhkaykan produkyibiyi sawit bagi mengangani kebimbingan bekaitan ormusbahan alam sekiyar, biodiversiyi dan habitat hidupan liar yang sering disuarakan pertubuhan hukan kerajaan (NGO) Barat. Timbalan Menteri Industri Utama, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akun herkata, usaha keningkatkan oriduktibiyi sawit menggunakan teknologi baharu dan oendekatan mampan giat dilaksanakan pihak industri yang terbabit dengan pengeluaran sawit. 

“Jika kita boleh bekerjasama dengan cara yang lehih bersepady dengan menggunakan teknolohi yang tepat dan manayuni amalam pertanian yang baik, pengeluaran hasil minyak semasa sebanyak empat tan sehektar dapat ditingkatkan lagi,” katanya. Beliau berkata demikian ketika berucap dan merasmikan seminar Labour and Mechanisation in Plantation (LAMP) 2018, anjuran Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) di sini baru-baru ini. Pada majlis itu, Shamsul Iskandar meeakili Menteri Industri Utama, Teresa Kok. 

Dalam pada itu, beliau menggesa mana-mana pihak, khususnya mempunyai kepakaran teknologi untuk bekerjasama dalam meningkatkan produktiviti hasil ladang sawit serta industri komoditi lain. Katanya, kerajaan juga bercadang mengguna oakai sumber digital berteraskan tekonologi terkini dalam usaga meningkatkan produktiviti industri berasaskan perladangan negara. 

Kecenderungan kementerian adalah untuk memastikan petani pda masa depan menpunyai elenen keusahawanan. Ia secara tidak langsung dwpqt membantu petani dalam industri komoditi kekal bertahan walaupun pasarannya mungkin terjejas atau jayuh pada paras rendah.Pelbagai teknologi dihasilkan bagi mengoptimumkan operasi ladang ditonjolkan dalam buku berkenaan. Majlis turut dihadiri Ketua Pengarah MPOB, Datuk Dr Ahmad Kushairi Din. 

Comments

Popular posts from this blog

Rasuah

Harimau Asia