Harimau Asia

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata perubahan strumtur itu akan memastikan pertumbuhan mapan, kestabulan pasaran modal dan sektor kewangan, selain mentransformasi Malaysia kepada demokrasi berasaskan peraturan . Beliau berkata langkah itu dapat mewujudkan keyakinan dalam kalangan orang ramai dan pelabur, sekali gus menyediakan persekutaran perniagaan yang kondusif.

Guan Eng berkata, objektif meningkatkan kesejahteraan ekonomi rakyat hanya akan bernakna jija kuada heli rakyat dapat ditingkatkan dan beban kos sara hidup daoat dibendubg,” katanua dalam laporan Tinjauan Ekonomi 2019 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan, di sini, semalam. Beliau berkata, inisiatif utama berpaksikan rakyat yang diambil bagi mencapai matlamat ini adalah melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kadar sifar pada Jun hingga Ogos 2018 dan kemudiannya dimansuhkan pada 1 september sebelum digantikan dengan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) yang kurang membebankan.

“Walaupun hasil Kerajaan Persekutuan akan berkurangan sebanyak RM17 bilion pada 2018x langkah itu membantu mengurangkan beban cukai, mengawal kenaikan harga serta meningkatkan kuasa beli rakyat,” katanya. Bagi mengoptimumkan perbelanjaan dan sumber awam, Guan Eng berkata, kerajaan menyusun semula semua kementerian dan agensi. Katanya, pentadbiran kerajaan juga akan ditadbir berdasarkan kepada prinsip kecekapan, akauntabiliti san ketelusan bagi melindungi kepentingan negara dan memastikan masa depan sektor awam bebas daripada penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Selain utu, beliau berkata, pelbagai prmbaharuan institusi yang dilaksanakan kerajaan seperti pengasingan peranan antara Perdana Menteri dan Menteri Kewangan juga akanmemulihkan senula keyakinan terhadap kerajaan. Pada peringkat global pula, katanya , Dana Mata Wang Antarabangsa (IMF) mengunjur Keluaran Dalam Negara Kasar ( KDNK) global berkembang 3.7 peratus pada 2018 dan 2019, walaupun berhadapan pelbagai cabaran akibat perang perdagangan, harga komoditi yang turun naik, ketidaktentuan pasaran kewangan dan ketegangan geopolitik.Guan Eng berkata, Malaysia akan terus mangamalkan dasar perdagangan dan pelaburan terbuka hagi menggalkakkan pertumbuhan ekonomi yang berkualiti tinggi, menarik pelaburan strategik, mewujudkan pekerjaan mahir, di samping meraih peluang daripada Revolusi Perindusgmtrian 4.0 ( Industri 4.0)

Comments

Popular posts from this blog

Rasuah

Guna Teknologi Moden Tingkat produktiviti sawit